VAPAUTUS (Dialogisuudesta 4/5)

Ulkoa annettu tieto tai tavoite ei vapauta. ’Tallettava kasvatus’ on ennemminkin väline riippuvuussuhteen ylläpitoon. Kommunikoinnin sijaan ’tietävä’ lahjoittaa tietoaan alaisilleen talletettavaksi.

Alaisten tietämättömyys oikeuttaa ’tietävän’, esimiehen tai johtajan, olemassaolon. Tallettava käsitys ohjaa alaista kohti tiedostamattoman robotin, käskyjen tottelijan, roolia.

’Vapauttava kasvatus’ ei perustu tiedon siirtoon vaan perustana on ymmärrys. Kaikilla osallistujilla on vastuu toiminnasta, jossa jokainen opettaa ja oppii, jokainen kasvaa ja kasvattaa. Jokainen on kanssatutkija todellisuuden paljastamisessa.

Maailmaa ei voi paljastaa toiselle, vaan jokaisen on tehtävä tämä työ itse. Dialogi ei ole valtaa toisen yli, vaan valtaa maailman yli.

Dialogin sisältö ja tehtävä on vapautus, että ihminen olisi kykenevä maailman nimeämiseen. Tämä nimeäminen, maailman muuttaminen, tekee ihmisen olemassaolevaksi. Jokaiselle on varmistettava oikeus maailman nimeämiseen, yhteisen ymmärryksen luomiseen.

”Kukaan ei ole täysin tietämätön eikä kukaan ole täysin viisas. On vain ihmisiä, jotka pyrkivät yhdessä oppimaan enemmän kuin sillä hetkellä tietävät”

#dialogisuus #dialogi #johtaminen #johtajuus

Freire Paulo 2005 Sorrettujen pedagogiikka

Mikko Juvonen
mikko.juvonen@kaske.fi
p. 040 726 1242

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *